VM-drama for Strand Larsen-familien: «Feber»

0
3

Jørgen Strand Larsen er helt frisk. Nå herjer VM-feberen bare for familien hans i New York.

  • Sindre Øgar, VG

– Norge spiller VM. Det er liksom én ting. Og så har du en sønn i troppen. Det er jo helt uvirkelig, sier Atle Wester Larsen til VG.

Pappaen har samlet flokken på Manhattan for familieferie og fotball-VM. Etter dager i Central Park og Rockefeller Center er følelsen klar: «On top of the world».

– Det er så fett det kan bli, den sommeren her.

Familien setter sitt preg på New York. Halvsøster Josefine, pappa Atle, stemor Mette og halvbrødrene Markus og Even Andre bærer «Strand Larsen» på ryggen.

I tillegg er Jørgens mor på plass med familien sin, og Jørgens søster Line. Mandag samles alle til Senegal-kampen. Da kommer også kjæresten til Jørgen.

Likevel tenker faren litt på om Jørgen får spille eller ikke.

– Men tenk, vi får uansett en uke i New York, og vi skal se Norge spille VM-kamp.

Han vet godt hvilken situasjon sønnen står i. På landslaget konkurrerer han med Erling Braut Haaland om spissplassen.

– Det er jo en litt sånn kvalitet ved Jørgen, synes jeg. Han er kjempeflink til å godta og håndtere den rollen han har.

– Men samtidig er han som alle andre. Han har lyst til å spille, sier faren.

Familien håper på et langt VM for Norge. At det blir kamper nok til at også Strand Larsen får sjansen.

Har du blitt syk før et viktig møte, kamp eller lignende?

Men to dager før VM-premieren mot Irak kom meldingen som fikk familien til å stivne:

– Han sendte meg en melding: «Feber», skrev han.

Atle Wester Larsen ler litt av det nå.

– Da tenkte jeg: «Ok, greit». Det var en nedtur.

– Tenkte du at VM var over?

– Altså, det er jo så typisk. Det er noe du har gledet deg til så lenge, og så får du feber to dager før. Så jeg var bare lykkelig da han skrev at han følte seg bedre, og at han i det hele tatt fikk være med flyet fra Greensboro til Boston.

Men det gikk fort over.

– Han skrev til meg at han hadde svettet ut all feberen på én natt. Nå føler han seg helt fin.

Hva det kom av, vet de fortsatt ikke.

Fra venstre: Halvbror Markus, pappa Atle Wester Larsen, stemor Mette og halvbror Even Andre og søster Josefine.

Mandag venter Senegal, og kampen føles viktig. Han mener Senegal blir snakket opp litt for mye.

– Skulle Norge få deng av Senegal, så er de jo ute å kjøre. Det tror jeg ikke de gjør.

For halvbroren Markus (19) er opplevelsen nesten vanskelig å ta inn.

– Det har jo gått fra null til hundre. Det er helt sjukt hvor bra Norge er egentlig.

Går Norge videre, håper Atle Wester Larsen på lettest mulig motstand i første utslagskamp.

Etter det kan Norge gjerne møte hvem som helst.

– Om vi taper 1–2 mot Brasil og ryker ut, så tror jeg nasjonen tåler det.

– Men det er jo ikke umulig å slå de lagene heller.

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no