Et stjernespekket norsk lag løp i håp om å kvalifisere seg til EM på 4×400 meter-stafett.
Amalie Iuel, Henriette Jæger, Håvard Bentdal Ingvaldsen og Karsten Warholm løp tiden 3:10,19 i sommervarmen på Bislett under stevnet Boysen Memorial. Tiden er ny norsk rekord på øvelsen.
Og den kruttsterke tiden ser akkurat ut nå å gjøre så de får løpe stafett under EM i Birmingham 10–16. august som ett av åtte land. Norge seiler med det opp som en klar medaljekandidat.
Stevnesjef John Ertzgaard i Tjalve hadde beregnet at Norges lag måtte løpe ned på 3.10,50 før start. Det er en tid som tradisjonelt pleier å holde til å ta medalje i selve EM.
For å kvalifisere seg må man være topp åtte i Europa basert på en snittid av de to raskeste tidene.
Norge, uten stjernenavn alá de som var i aksjon på Bislett, hadde fra før løpt en stafett på tiden 3.13,64 i kvalifiseringsperioden.
- Henriette Jæger har hatt en eventyrlig sesongstart med to seirer på 400 meter i Diamond League, samt den sensasjonelle seieren med Norge under «stafett-VM».
- Den bragden var også Amalie Iuel med på. Hun har også senket persen sin på 400 meter hekk til 54,05. Iuel gir seg etter sesongen.
- Karsten Warholm har blitt slått av erkerival Alison dos Santos i de tre løpene til nå i sesongen.
- Håvard Bentdal Ingvaldsen har slitt siden han ble nummer seks i VM i 2023. Denne våren har han vist mer positive tendenser igjen.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no






