I jaktåret 2025–2026 var det flere rådyr som ble drept enn tidligere år. I gjennomsnitt omkom 25 hjortedyr i trafikken hver dag.
Rådyr er mest utsatt i trafikken. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Indre Østfold skiller seg mest ut med 177 påkjørsler i løpet av året som gikk.
Totalt ble 14 500 hjortedyr drept av bil og tog eller av andre årsaker. Det er en økning på over 100 dyr sammenlignet med forrige jaktår.
Det har derimot vært et lavere antall elgpåkjørsler enn tidligere år. For jaktåret 2025/2026 har det ikke vært et lavere antall elgpåkjørsler av tog siden 1990.
Av fylkene i Norge hadde Innlandet flest trafikkdrepte elg i året som gikk. Nordlandsbanen var den togstrekningen som hadde flest elgpåkjørsler.
I disse kommunene i Norge ble over 100 rådyr påkjørt av bil i fjor:
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no



