Svarer på kritikken: – Jeg er skruppelløs i laguttak

0
3

Ståle Solbakken kom med flammende forsvar etter uttakskritikk Frankrike-kampen, men én ting har han vondt i magen for.

HOSTET: «Det er en kombinasjon av for mange kontringer imot og en liten forkjølelse», sier Ståle Solbakken, som avviser fare for smitte.

Flere reagerte på at landslagssjef Ståle Solbakken byttet ut ti spillere fra Senegal-seieren til 1–4-tapet mot Frankrike.

– Jeg har ingen anger. Heller tvert imot. Jeg står 100 prosent inne for beslutningene jeg gjorde, sier Solbakken på pressekonferansen dagen derpå.

– Eneste jeg har vondt i magen for, at alle de supporterne som var i Boston eller satt hjemme og ville se Erling (Braut Haaland) og Martin (Ødegaard). Jeg håper det jeg valgte gjør at vi får en bedre opplevelse på tirsdag, og kanskje enda en opplevelse og enda en opplevelse, fortsetter han.

Forstår du at Ståle Solbakken sparte stjernene og byttet ti spillere?

– Det ville vært helt urimelig og merkelig om Haaland hadde spilt, for så å få en strekk. Man kan ikke vinne den diskusjonen her uansett, sier landslagssjefen.

Solbakken snakket uavbrutt de første syv minuttene av pressekonferansen om hvorfor han stilte det laget han gjorde.

Han var ikke overrasket over at uttaket har skapt reaksjoner.

– Min jobb er å gjøre det jeg mener innerst inne er det riktige for at Norge skal komme lengst mulig i VM, sier Solbakken og fortsetter:

– Jeg kan ikke sitte på et fly, om vi blir sendt hjem i morgen eller om tre uker, med en følelse av at jeg ikke har gjort det jeg kunne som øverste ansvarlig for at Norge skal komme lengst mulig.

Se hele pressekonferansen med Solbakken her:

En engasjert landslagssjef forsvarte valget videre. Han var tydelig på at det er helt uaktuelt å forsøke å skulle gjøre alle fornøyde.

– Jeg sa det før vi dro, jeg er skruppelløs i laguttak og jeg er skruppelløs i alt jeg mener er best. Derfor har jeg den jobben jeg har, og den har jeg inntil noen forteller meg at jeg ikke har den eller jeg stopper selv, sier Solbakken.

De norske spillerne som ikke spilte mot Frankrike trente lørdag bak lukkede dører i Greensboro, der også Julian Ryerson var på plass. Den norske høyrebacken hadde «rehab» etter å ha mistet Frankrike-kampen med skade.

– Kun Julian var skadet og jogget litt i dag, men det får Ola (Sand) svare på, sier Solbakken og henviser til landslagslegen.

Norges 16-delsfinale mot Elfenbenskysten spilles på AT&T Stadium i Dallas tirsdag klokken 19.00 norsk tid.

Landslaget reiser til Dallas rundt klokken 20 norsk tid søndag.

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no