Den iranske statskanalen, IRIB, skriver at eksplosjoner er hørt i Sirik i det østlige Iran.
Ifølge IRIB skal en militær tjenesteperson ha sagt at eksplosjonslydene skyldtes prosjektiler som traff et telekommunikasjonstårn.
I tillegg er det hevdet at flere amerikanske prosjektiler skal ha truffet en landsby på Qeshm-øya.
Bekrefter angrep
USAs sentralkommando bekrefter på X at de gjennomfører angrep etter Irans siste angrep på et handelsskip.
– Sentralkommandoens styrker gjennomfører dagens angrep som en direkte reaksjon på Irans fortsatte aggresjon mot kommersiell skipsfart, skriver de.
Videre står det at styrkene har rammet iransk militært overvåkningsutstyr, kommunikasjonssystemer, luftvernanlegg, dronelagre og kapasiteter til å legge ut miner.
– Handelsskiptrafikken gjennom Hormuzstredet fortsetter. Amerikanske styrker forblir årvåkne, dødelige og klare til innsats, avsluttes det.
Litt etter midnatt norsk tid melder Fox News at angrepene skal være over og gjennomført. De siterer en offentlig tjenestemann i det amerikanske militæret.
Trump truer landets eksistens
Det amerikanske angrepet i området rundt Hormuzstredet lørdag, var en gjengjeldelse for brudd på våpenhvilen mellom USA og Iran, skriver USAs president Donald Trump på Truth Social.
– Det er fullt mulig at de aldri vil lære. Det kan komme et punkt der vi ikke lenger er i stand til å være rimelige, og vil bli tvunget til militært å fullføre jobben vi svært vellykket startet, skriver presidenten og fortetter:
– Hvis det skjer, vil Den islamske republikken Iran ikke lenger eksistere.
– Rokker ikke ved Irans kontroll
Den iranske Revolusjonsgardens marine hevder at USAs «blinde skudd» ikke rokker ved Irans kontroll over Hormuzstredet, melder nyhetsbyrået Reuters.
Samtidig truer de med at amerikanske militærbaser i regionen vil oppleve «helvete» de kommende dagene.
Irans revolusjonsgarde gikk søndag til angrep mot amerikanske militæranlegg i Kuwait og Bahrain som et svar på de amerikanske angrepene. De opplyser at de har iverksatt en felles operasjon med missiler og droner mot amerikanske militære mål.
Klagd inn for brudd på våpenhvilen
Tidligere lørdag kveld ble det meldt at iransk UD anklagde USA for åpenlyst brudd på våpenhvilen.
Uttalelsene kom etter fredagens amerikanske angrep mot våpenlagre og radarstasjoner.
Les også: Avtalen mellom USA og Iran: – En politisk fiasko
– Disse brutale angrepene som rammet iranske kystovervåkningsanlegg, er et åpenlyst brudd, sier det iranske utenriksdepartementet i en uttalelse.
De amerikanske angrepene var gjengjeldelse for et angrep mot et containerskip som seilte ut av Persiabukta gjennom Hormuzstredet dagen før, ifølge USA.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no





