Akkurat nå
NEW JERSEY/OSLO: Det er sendt ut farevarsel til alle i nærheten av MetLife Stadium i New Jersey.
Klokken 02.00 natt til tirsdag norsk tid, skal Norge etter planen spille VM-kamp mot Senegal. Men fem timer før kampstart ble det sendt ut farevarsel til alle i nærheten av MetLife Stadium, arenaen hvor kampen skal spilles.
Rundt klokken 22.15 norsk tid kan Aftenpostens reporter på stede melde at faren er over.
«Nødsituasjonen er over», skriver delstatspolitiet i en ny melding til alle i nærheten av stadion.
Fryktet utsettelse eller avlysning
«For din egen sikkerhet, vennligst forlat uteområdet og søk ly grunnet ekstremt vær i området», sto det i varselet, som ble sendt ut fra delstatspolitiet i New Jersey.
National Weather Service har en egen veileder for tordenvær på utendørsarenaer. Ved lynnedslag innenfor en radius på 13 kilometer fra arenaen, anbefales det stans av arrangementet, ifølge veilederen.
Et lynnedslag vil føre til at arrangementet utsettes i 30 minutter. Det betyr at flere lynnedslag kan gi en ytterligere forsinkelse.
– Litt regn tåler vi
Torstein Feldborg er en av de mange tusen norske fotballsupporterne som er i USA for å se Norge spille. Han hadde fått farevarselet, han også.
– Jeg tenker at vi er i Amerika, her er de litt ekstreme. Dette tror jeg går veldig fint, jeg, sa han.
– Du er optimist?
– Ja, vi må være det. Litt regn tåler vi.
– Det lynte og tordnet i sted?
– Er vi ikke vant til det i Norge også da? Det overlever vi, sa Feldborg før faren var over.
VM-reglene sier at «dersom en kamp avbrytes som følge av force majeure etter at den har kommet i gang … skal kampen gjenopptas i samme minutt som spillet ble avbrutt, i stedet for å spilles om i sin helhet, og med samme resultat».
Fifa har også rett til «å avlyse eller flytte kamper (eller hele VM) av en hvilken som helst grunn etter eget skjønn, inkludert som følge av force majeure eller på grunn av helse-, sikkerhets- eller sikkerhetshensyn».
– Fordel for oss
Også Sven Erik Lund tar situasjonen med knusende viking-ro. Han fikk varselet, han også, og forteller at han var forberedt på at noe slikt kunne skje.
– Vi har lest i Aftenposten at det er meldt om regnvær.
– Er du bekymret?
– Overhodet ikke, det er fordel for oss. Jeg gleder meg veldig. Dette har jeg ventet på i veldig, veldig mange år. Det blir en stor opplevelse, sier Lund.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no



