Prinsen og prinsessen sjarmerer fotballskole i Brooklyn: – Det var veldig gøy

0
3

BROOKLYN/OSLO: Den norske prinsessen og prinsen avslutter USA-eventyret på fotballskole. Tirsdag reiser de hjem.

Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus reiser hjem tirsdag, og får dermed ikke med seg Norges kamp mot Frankrike.

Dagen etter at jubelbildene av dem gikk verden rundt, var det ned på bakkenivå og roligere puls for prinsesse Ingrid Alexandra (22) og prins Sverre Magnus (20).

Det kongelige søskenparet har de siste dagene representert Norge alene under fotball-VM.

Tirsdag var de på et planlagt besøk hos Tines fotballskole hos Sporting Club Gjøa i Brooklyn.

Folk på gaten så pressetroppen som ventet, og spurte:

– Hvem er det som kommer? En norsk prins og prinsesse. Really?!

Tines fotballskole hos Gjøa fotballklubb (Gjøa Youth Soccer), ligger i bydelen Brooklyn i New York.

Det gedigne fotballområdet i Brooklyn var pyntet for anledningen: norske flagg, norske sponsormerker og norsk mat.

Duskregn, men ingenting av det fans fra Norge og Senegal ble utsatt for natt til tirsdag norsk tid.

Prinsessen og prinsen gikk med hver sin gruppe av unge, spente og håpefulle fotballspillere.

– Det var veldig gøy, sier prinsesse Ingrid Alexandra på spørsmål om gårsdagens kamp mot Senegal.

De reiser hjem tirsdag, og skal ikke på neste kamp mot Frankrike, får Aftenposten opplyst av Slottet.

Prins Sverre Magnus (20) og prinsesse Ingrid Alexandra (22) var ikledd norske landslagsdrakter dagen etter seieren mot Senegal i VM.

«Glad for at det er mulig»

Familiesituasjonen på hjemmebane er særdeles spesiell, men prins Sverre Magnus (20) og prinsesse Ingrid Alexandra (22) har reist til USA for å representere kongehuset under fotball-VM.

«Kronprinsessen er glad for at det er mulig for prinsessen og prinsen å representere Kongehuset ved denne store anledningen», het det i en uttalelse fra Slottet da reisen ble kjent.

«Jeg er for gammel», sa kong Harald da han ble spurt om han skulle reise. Kronprinsesse Mette-Marit er på sykehuset etter å ha gjennomgått en lungetransplantasjon, og kronprinsen, som de siste ukene har avlyst flere poster på programmet sitt, er naturlig nok hjemme i Norge.

Derfor ble det de yngstes oppgave å dra.

Mandag kveld feiret prinsen og prinsessen Norges seier over Senegal i New Jersey, og morgenen etter dukket de opp på Tines fotballskole hos Sporting Club Gjøa i Brooklyn.

Å la seg rive med

Den fotballinteresserte prinsen så flere av Norges kamper i VM-kvalifiseringen, og var til stede i Milano i november i fjor da Haaland & co knuste italienerne og sikret plassen. Etterpå var både han og kronprins Haakon i garderoben, og jubelbildene som kom ut derfra var elleville. «Det er veldig gøy å kunne la seg rive med», sa prinsen til VG etterpå.

Norge-Senegal 3-2 var nok en enda mektigere opplevelse.

Det var ikke tilfeldig at de to kongelige endte opp midt i Brooklyn bare en kort natts søvn etter den mektige VM-opplevelsen på New Jersey New York stadium.

Sporting Club Gjøa, vekker ikke navnet noen assosiasjoner? Joda. Klubben er kalt opp etter fartøyet Roald Amundsen seilte gjennom Nordvestpassasjen i 1906.

Fem år senere bestemte emigrerte norske sjømenn seg for å starte et idrettslag. Navnet ga seg selv, selv om amerikanerne har en tendens til å uttale det «yo-ha».

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no