Sjarmerte fotballskole i Brooklyn: – Det var veldig gøy

0
1

BROOKLYN/OSLO: Den norske prinsessen og prinsen avslutter USA-eventyret på fotballskole. Tirsdag reiser de hjem.

Dagen etter at jubelbildene av dem gikk verden rundt, var det ned på bakkenivå og roligere puls for prinsesse Ingrid Alexandra (22) og prins Sverre Magnus (20).

Det kongelige søskenparet har de siste dagene representert Norge alene under fotball-VM.

Tirsdag var de på et planlagt besøk hos Tines fotballskole hos Sporting Club Gjøa i Brooklyn.

Folk på gaten så pressetroppen som ventet, og spurte:

– Hvem er det som kommer? En norsk prins og prinsesse. Really?!

Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus reiser hjem tirsdag, og får dermed ikke med seg Norges kamp mot Frankrike.

Det gedigne fotballområdet i Brooklyn var pyntet for anledningen: norske flagg, norske sponsormerker og norsk mat.

Duskregn, men ingenting av det fans fra Norge og Senegal ble utsatt for natt til tirsdag norsk tid.

Prinsessen og prinsen gikk med hver sin gruppe av unge, spente og håpefulle fotballspillere.

– Det var veldig gøy, sier prinsesse Ingrid Alexandra på spørsmål om gårsdagens kamp mot Senegal.

De reiser hjem tirsdag, og skal ikke på neste kamp mot Frankrike, får Aftenposten opplyst av Slottet.

Slottet blir dermed ikke representert i den rene puljefinalen mot Frankrike i Boston. Men det er ikke utelukket at noen av de kongelige kommer senere i turneringen. Det avhenger naturligvis av hvor langt Norge kommer.

Prins Sverre Magnus og prinsesse Ingrid Alexandra i aksjon med barna på fotballskolen.

Rundt klokken 18 norsk tid entret både prinsessen og prinsen banen. Aftenpostens reporter på stedet kan fortelle at lillebror slo tunnel på søsteren, før han kikket seg rundt for å se om noen andre fikk det med seg.

– Vi har hatt det utrolig gøy i dag. Det er et utrolig fint og inkluderende opplegg de har her i Brooklyn. Det har vært fint å se at de har litt av den norske moralen. All toppidrett kommer jo fra breddeidretten, sa prinsessen til pressen etter besøket.

Prins Sverre Magnus fortalte at han storkoste seg på banen og at barna spilte bra.

– Det er så gøy å se de smile og bli med på roingen, sa han.

«Glad for at det er mulig»

Familiesituasjonen på hjemmebane er særdeles spesiell, men prins Sverre Magnus (20) og prinsesse Ingrid Alexandra (22) har reist til USA for å representere kongehuset under fotball-VM.

«Kronprinsessen er glad for at det er mulig for prinsessen og prinsen å representere Kongehuset ved denne store anledningen», het det i en uttalelse fra Slottet da reisen ble kjent.

«Jeg er for gammel», sa kong Harald da han ble spurt om han skulle reise. Kronprinsesse Mette-Marit er på sykehuset etter å ha gjennomgått en lungetransplantasjon, og kronprinsen, som de siste ukene har avlyst flere poster på programmet sitt, er naturlig nok hjemme i Norge.

Prins Sverre Magnus (20) og prinsesse Ingrid Alexandra (22) var ikledd norske landslagsdrakter dagen etter seieren mot Senegal i VM.

Derfor ble det de yngstes oppgave å dra.

Mandag kveld feiret prinsen og prinsessen Norges seier over Senegal i New Jersey, og morgenen etter dukket de opp på Tines fotballskole hos Sporting Club Gjøa i Brooklyn.

Å la seg rive med

Den fotballinteresserte prinsen så flere av Norges kamper i VM-kvalifiseringen, og var til stede i Milano i november i fjor da Haaland & co. knuste italienerne og sikret plassen. Etterpå var både han og kronprins Haakon i garderoben, og jubelbildene som kom ut derfra var elleville. «Det er veldig gøy å kunne la seg rive med», sa prinsen til VG etterpå.

Norge-Senegal 3–2 var nok en enda mektigere opplevelse.

Da Marcus Holmgren Pedersen satte inn det første målet, sto jubelen i taket fra nord til sør her hjemme i Norge. Kameraene på stadion fanget opp en norsk trener i gledesrus.

Han var ikke alene. Også prinsessen jublet vilt, og kastet seg rundt halsen på lillebroren. Det var mye følelser i den klemmen.

Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus slipper jubelen løs etter Norges første scoring.

Det fikk også Norges ambassadør til USA, Anniken Huitfeldt, med seg.

– De er i slekt med sin bestefar, kong Harald. Og han er veldig, veldig opptatt av fotball. Så det er tydelig hvor det engasjementet kommer fra, sier Huitfeldt.

Det var ikke tilfeldig at de to kongelige endte opp midt i Brooklyn bare en kort natts søvn etter den mektige VM-opplevelsen på New Jersey New York Stadium.

Amerikanske barn i Brooklyn fikk muligheten til å bryne seg mot det kongelige søskenparet fra Norge.

Sporting Club Gjøa, vekker ikke navnet noen assosiasjoner? Jo da. Klubben er kalt opp etter fartøyet Roald Amundsen seilte gjennom Nordvestpassasjen i 1906.

Fem år senere bestemte emigrerte norske sjømenn seg for å starte et idrettslag. Navnet ga seg selv, selv om amerikanerne har en tendens til å uttale det «yo-ha».

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no