Anke avvist: Tar tap på 730 mill.

0
2

Saken oppdateres

Flyselskapet ble i 2021 ilagt et gebyr på 400 millioner kroner fra Miljødirektoratet for manglende levering av kllimakvoter.

Etter tap i lagmannsretten varslet Norwegian at selskapet ville anke til Høyesterett. Nå er det klart at landets øverste domstol ikke tar saken opp til behandling, ifølge en børsmelding.

– Vi er både skuffet og overrasket over at Høyesterett har valgt å ikke behandle vår anke, sier Hans-Jørgen Wibstad, finansdirektør i Norwegian.

Norwegian må nå bokføre et engangstap på rundt 730 millioner kroner i andre kvartal 2026. Tapet er hovedsakelig knyttet til det tidligere ilagte gebyret på 400 millioner kroner, samt 372.818 utestående utslippskvoter som skal innleveres.

Selve kontantutlegget blir på rundt 330 millioner kroner, ettersom gebyret allerede ble betalt i 2023.

Norwegian har hele tiden ment at det var umulig å oppfylle kvoteplikten for 2020, ettersom selskapet på den tiden var under rekonstruksjon etter pandemien.

– At Norwegian Air Shuttle ble rekonstruert i 2020 og 2021, fritar dem ikke for denne plikten, sa daværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) i 2022.

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no