Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner

0
3

Apple-sjef Tim Cook sier at det er uunngåelig at iPhoner blir dyrere på grunn av manglende tilgang på minnebrikker.

– Dessverre er prisøkning uunngåelig, selv om vi gjør vårt beste for dempe prisøkningen, sier Cook i et intervju med Wall Street Journal.

Han ville ikke si hvilke Apple-produkter som rammes, eller hvor mye prisene kan øke, men Apples neste store prosjekt blir trolig i september når iPhone 18 lanseres.

Prisen på minnebrikker har skutt i været den siste tiden på grunn av etterspørselen fra KI-bedrifter, og beregninger viser at Apple vil måtte øke prisen på iPhoner med 270 dollar for å beholde nåværende profittmargin.

Brikker til minne og lagring er et essensielt element i alt fra smarttelefoner og spillkonsoller til medisinsk utstyr og til og med biler.

Men nå suger KI-selskapene til seg så store mengder slike brikker at selv store selskaper som Apple har problemer med å sikre forsyningene.

Bare fem selskaper dominerer markedet for minnebrikker, nemlig to sørkoreanske og tre amerikanske.

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no