Du har kanskje sett eller hørt om dem før. Den litt usannsynlige trioen som består av Volt-butikksjef Kornelius Løvdahl, russelogotegner (!) Niklas Solli Reimann og eiendomsmegler Henrik Nielsen?
Ikke?
De ble nylig kjent over natten i NRK-programmet Vi skal til VM.
Den berømte «ølgeita» til Henrik Nielsen. Foto: Marte Gundersen / Aftenposten
Sånn har det altså blitt! Og det er akkurat derfor Aftenposten har invitert seg med til Solli plass for å se dem gjøre akkurat det: drikke pils – bare med en dundrende puls i tinningen og høyspente nerver. For denne gangen er ikke bestekompisen Julian Ryerson blant dem.
Han står på banen og synger nasjonalsangen! I VM!
Opptakten til de neste 90 minuttene var elleville i Oslo sentrum, selv om det var midt på natten.
Folkehavet i gatene.
De mange karakterene. De som ville klatre i en lyktestolpe, fordi de bare måtte.
Artistene.
De rare hattene.
Ansiktsmalingen.
De med bord til 15.000 kroner.
Eller de med merkverdige dresser som roper «Free Dønnum».
For ikke å snakke om de det ikke gikk så godt med denne kvelden.
Til vår store glede. Og egentlig bittelitt til deres også.
– Vi kommer til å feire uansett, sa tross alt Moussa Fofana, som spilte bongotromme til «Vikingblod» av Katastrofe.
Men alt var ikke bare fryd og gammen for nordmennene heller – spesielt ikke for de tre kompisene til Ryerson på Solli plass.
Tonen hadde vært så løs fra start. Historiene om Ryerson som hater øl, men elsker naturvin. Avsløringen om at Ryerson har med seg tre bokser med rosa hårspray til USA, at han aldri kommer til å gjøre håret om til det norske flagget, ALDRI, for TACKY, men at kompisgjengen selv håper og ber om at deres eget insisterende forslag skal nå gjennom, nemlig VM-sveisen til brasilianske Ronaldo, men i rosa fargetoner.
For ikke å snakke om Ryersons corner som de alle så ble headet i mål, men det var bare viljen som trakk Ajers heading i nettet – ikke realitetene.
Henrik Nielsen (svart) ser bestekompisen Julian Ryerson gå av banen etter bare 13 minutter. Foto: Marte Gundersen
Skadesjokket
Men så, i det 13. minutt, må Ryerson ut med skade. Det sjokkerer ikke bare vennegjengen, men hele Norge. Stjernebacken holder seg til låret og kan ikke spille mer. Var det virkelig slik dette skulle starte?
Fortvilelsen blant Løvdahl, Reimann og Nielsen er en øredøvende stillhet, kun avbrutt av noen få nesten hviskende «helt jævlig», «det siste vi ønsket å se» og «nå er jeg deppa».
Kornelius Løvdahl (hvit) og Niklas Solli Reiman (rød) ser ballen gå i mål. Foto: Marte Gundersen
Men sorgen skal få et helt annet ansikt i det 43. minutt når Ryerson-erstatteren Holmgren Pedersen blir den helt usannsynlige helten.
– Jeg kan stå på Deli de Luca og feire hele denne natten, sier Nielsen, for så glad er han.
– Det er stort. Det har ikke skjedd i vår levetid, følges det opp, med klemmer i alle retninger.
Når det kommer enda et mål, lefles det store, lovløse drømmer fra trioen:
– Nå skal vi bryte oss inn på Frognerbadet.
For hvor skal man gjøre av seg?
Akkurat den følelsen var noe Ryerson-kameratene delte med resten av Oslo denne natten.
For hva skal man gjøre når Oslo koker klokken 4 natt til en helt vanlig tirsdag?
Kanskje gjøre den virale ølgeita til Henrik Nielsen?
Og kanskje gjorde han med det en skadet Julian Ryerson enda litt mer stolt.
Fått med deg disse?
Følg Vink på sosiale medier
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no






