Kan det bli skammens kamp 2.0? Avslutningen av gruppespillet vekker sterke følelser både i Algerie og Østerrike.
«Skammens kampSkammens kamp25. juni 1982: Vest-Tyskland – Østerrike 1-0» fra VM i 1982 endret fotballhistorien for alltid. Mange glemmer den aldri. I hvert fall ikke i Nord-Afrika og i Alpene.
VM-kampen mellom Algerie og Østerrike (kl. 04.00 natt til søndag) blir viktig.
- Vinner Østerrike så går de videre, mens Algeries VM-skjebne er uviss.
- Ved uavgjort går både Østerrike og Algerie videre til utslagskampene.
- Østerrike blir da fortsatt nummer to i gruppen. Men risikerer å møte Spania i 16-delsfinalen.
- Det kan være gunstig for Østerrike å tape 0–1 for Algerie. Da går de høyst sannsynlig videre som treer i gruppen og unngår Spania. Det venter i tilfelle svakere motstand, mest sannsynlig Sveits, i VMs første cupkamp.
De to nasjonene var også innblandet i et av tidenes største dramaer i VM-gruppespillet for 44 år siden.
https://@vgno/vgtv-stories?playlistId=A4fQFZ4qrqz3wCSSHlEyEFWO
Én av de store VM-favorittene, Vest-Tyskland, startet mesterskapet med sensasjonelt å tape 1–2 for Algerie. Afrikanerne tapte så 0–2 for Østerrike før Algerie slo Chile 3–2 i sin siste kamp i gruppespillet.
Dagen etter skulle innledningspuljen avsluttes med oppgjør mellom nabolandene Vest-Tyskland og Østerrike.
Med vesttysk seier med tre mål eller mindre var bratwürzten klar: Begge de tysktalende nasjonene gikk videre og Algerie var utslått.
Og hva skjedde på El Molinón i den nordspanske byen Gijon?
Etter 10 minutter scoret den vesttyske panserspissen Horst Hrubesch.
– Vest-Tyskland startet veldig, veldig godt. Men etter målet skjedde det ingen ting mer. Ingen ting. Jeg husker det slik at de spilte på resultatet, sier Arne Scheie (82) – som kommenterte kampen i Spania for NRK.
I Østerrike ba ORF-kommentator Robert Seeger seerne om å slå av TV-en, ifølge Kronen Zeitung.
– Det var avtalt spill, mener VG-reporteren i Gijon, Åge Dalby (82) 44 år senere.
Kampen fortsatte i 80 ørkesløse minutter. Ingen ting skjedde. Tilskuerne fra Algerie og Spania gikk helt bananas.
En algerier ble brutalt slått ned av en politikølle. Pipekonserten var enorm utover i 2. omgang.
– Fy-ropene ville nesten ingen ende ta, rapporterte Dalby.
I fotballhistorien står denne matchen tilbake som «Skammens kamp». Noen dro til og med linjene tilbake til Anschluss i 1938Anschluss i 1938Østerrikes tilslutning til Hitler-Tyskland 13. mars 1938 – året før andre verdenskrig brøt ut..
Følelsene i Algerie er fortsatt glødende. Temperaturen er høy foran møtet i Kansas natt til søndag.
– Jeg råder dem til å ta hevn mot Østerrike. De konspirerte med Tyskland den gangen. Man må gå inn i denne kampen med hevntørst og vinne, sa Lakhdar Belloumi (67) til TV-kanalen «El Heddaf» for noen dager siden. Belloumi scoret for Algerie i 1982 i den sensasjonelle 2-1-seieren over Tyskland.
– Vi var alle sinte, opprørte og sjokkerte. Mange har senere bedt om unnskyldning. Det er bra å innrømme skade man har påført, men for oss endret det ingenting, sier en annen av Algerie-stjernene, Rabah Madjer (67).
Åge Dalby
Eks-reporter VG
Men «skammens kamp» fikk en konsekvens.
Siden 1986 har alle avsluttende gruppespillkamper blitt spilt på samme tidspunkt.
– Den forandringen var veldig grei. Det har jo også kommet til alle de store ligaene og også i Norge. Man skal ikke kunne spille på resultatet, sier Arne Scheie – som kommenterte fotball for NRK i 42 årNRK i 42 årFra 1971 til 2013. Scheie er aller mest berømt for å ha kommentert Norges seier over Brasil i 1998-VM..
Åge DalbyÅge DalbyTrolig den eneste som har blitt ansatt i VG tre ganger. påpeker at det fortsatt går an å lukke ned en fotballkamp fullstendig om to lag blir enige om det.
– Det finnes fortsatt ikke stilkarakterer i fotball. Du har ikke et regelverk som kan si at et lag spiller for passivt. Dommeren kan kun legge til tid. Det er ingen tvil om at det som skjedde i 1982, var veldig usportslig, sier Dalby.
I tillegg til å dekke EM og VM jobbet han for VG på 200 norske landskamper mellom 1967 og 1991.
Nå kan både Østerrike og Algerie gå videre med 0–0 og uavgjort.
Franske RMC Sport, spekulerer allerede i et «Skandale-oppgjør 2.0» og spør:
– Hvorfor kan kampen mellom Algerie og Østerrike bli en farse?
I Algerie blir alle påstander om mulig avtalt spill avvist.
– Et slikt scenario er utenkelig, skriver Tout sur l‘Algerie.
– Selv om Østerrike var involvert i «Skandalen» i 1982, har Algerie aldri i sin historie tydd til slike metoder. De grønne går inn i hver VM-kamp for å vinne. Når man deltar i et verdensmesterskap, velger man ikke motstandere og prøver ikke å unngå de sterkeste.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no







