Hvert glass du dropper, gjør godt for helsen

0
1

Vi sier ikke at folk ikke skal drikke. Men folk fortjener å vite hvilken risiko de tar.

Aftenpostens kommentator Joacim Lund savnet gode svar fra representanten fra Av-og-til i panelet under Arendalsuka. Det kan jeg forstå, vi var der jo ikke. Men vi har likevel lyst til å svare.

Når en av landets fremste kommentatorer på feltet opplever at Av-og-til ikke er åpne og forsøker å forenkle bort viktige poeng, tar vi det til oss. Det er ikke godt nok! Ikke når vi strever etter å gjøre det motsatte.

Risiko

Åtte av ti har drukket det siste året. Én av tre drikker ukentlig. Vi sier ikke at folk ikke skal drikke. Av-og-til er ikke en avholdsoldsorganisasjon.

Men folk fortjener å vite hvilken risiko de tar. Som med UV-stråling, røyking og fjellturer uten å ha sjekket værmeldingen har Lund helt rett i at mengden har veldig mye å si for risikoen. Forskjellen mellom fire halvlitere og 15 i helgen er enorm over tid.

For å få frem nyansene forsøkte vi å få myndighetene til å innføre like råd som i Canada:

Grønt lys: Null enheter* gir ingen risiko

Gulgrønn: Én til to enheter i uken gir liten risiko

Oransje lys: Tre til seks enheter i uken gir moderat risiko

Rødt lys: Syv eller flere enheter i uken gir høy risiko, og betydelig økende risiko for hver enhet over syv enheter.

Dele informasjon

Vi bruker lite krefter på den ene enheten og veldig mye krefter på å gi folk verktøy (drikkestatus.no og alkoholpraten.no) til å ta gode valg og skru av autopiloten. Vi er mer ute etter å droppe det siste glasset enn å unngå å drikke det første. Som da vi regnet ut hvor mange enheter nordmenn sier de kan kutte, helt uten problem.

Vi jobber med å dele informasjon om alkohol og helse. Fordi vi fortjener å vite hva valgene vi tar, betyr. I dag kjenner dobbelt så mange til sammenhengen mellom alkohol og brystkreft enn for bare noen år siden. Flere kjenner nå også sammenhengen mellom alkohol og tarmkreft, demens og søvnvansker. Det er viktig.

Men vi er ikke i mål.

På spørsmål om alkohol er sunt, er det bare seks av ti nordmenn som svarer nei. Det kan finnes flere grunner til å drikke alkohol: sosialt glidemiddel, virkelighetsflukt og kultur. Helsen er aldri en av dem. Derfor tar vi oppfordringen om å bli enda tydeligere. Kanskje i et panel i Arendal?

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no