Iran og Egypt delte poengene i den mye omtalte «pride-kampen». Iran fikk et mål annullert på overtid.
Ett poeng hver betyr at Egypt er videre som gruppetoer. Iran har fortsatt mulighet til å gå videre med tre poeng og null i målforskjell, men er avhengig av resultater i andre kamper.
Iran så ut til å sikre seg plass i 16-delsfinalen da Shoa Khalizadeh satte ballen i mål på overtid, men en VAR-sjekk viste at stopperen sto i offside, og målet ble annullert.
Det var lenge knyttet både spenning og kontrovers til kampen. Allerede da Seattle ble tildelt kampen, og lenge før VM-trekningen, hadde lokale arrangører bedt om at oppgjøret skulle få merkelappen «pride-kamp» ettersom byen feirer pride den samme helgen.
Etter trekningen ble det klart at det var Egypt og Iran som skulle spille kampen. Begge landene har strenge lover og regler mot homofili. I Egypt er homofili de facto forbudt, mens homofile i Iran risikerer dødsstraff.
Fotballedere i Egypt og Iran ba FIFA om å gjøre det de kan for å fjerne den merkelappen på kampen. FIFA har tydeliggjort at de selv ikke har noe med pride-markeringen rundt kampen, men sa også at de ikke ville stanse folk fra å ta med pride-flagg på stadion.
Selve kampen startet på heseblesende vis. Egypt gikk opp i ledelsen ved Mahmoud Saber etter bare fem minutter. I det 11. minutt fikk Mehdi Taremi til å utligne via ellevemetersmerket, men Egypt-keeper Mostafa Shobeir var med på notene.
Iran fikk utligningen sin bare to minutter senere da høyreback Ramin Rezaeian scoret fra nesten død vinkel.
På tampen trodde Iran at de hadde tatt seieren da Shoja Khalizadeh satte ballen i nota. Men etter en VAR-sjekk ble målet annullert for offside.
Det endte dermed 1-1.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no





