Seierskysset går verden rundt: – Det er ren kjærlighet

0
2

Følelsene fikk fritt utløp da landslagssjefen fant Anniken på tribunen.

– Det er ren kjærlighet, sa Solbakken etter VM-avansementet – og gliste godt.

Det skapte ny jubel på tribuneseksjonen da ekteparet møttes få minutter etter den norske bragden.

– Jeg så bare at hun sto der like før kampen startet. Alle fra Grue og Hamar sto samlet der. Jeg hadde jo gitt dem billettene, men jeg visste ikke hvor de var, svarer Solbakken på spørsmål fra NRK.

Etterpå har Solbakken-kysset gått verden rundt. Flere videoer på sosiale medier omtaler bildene som et av «VMs vakreste øyeblikk» til nå.

PREVIEW STÅLE KYSS.mov

Solbakken har så vidt snakket med konen sin tirsdag.

– Vi har vært mest opptatt av art datteren vår har hatt eksamen. Ikke kysset, sier Solbakken til norsk presse i Greensboro.

VG har vært i kontakt med Anniken Solbakken. Hun forteller at hun har vært ute på handletur, men trenger å slappe av litt.

– Ble ikke all verdens søvn i natt da adrenalinet pumpet greit i systemet, skriver hun i en tekstmelding.

Paret har holdt sammen i tykt og tynt gjennom store oppturer og store nedturer siden Solbakken ga en lagkamerat en meget spesiell oppgave på 1990-tallet. Mer om det litt senere.

Først mer nærkontakt.

Sport er følelser. Det så alle etter at Norge slo Senegal.

Det gjaldt ikke bare landslagssjefen, men også flere av spillerne som fant sine aller kjæreste oppe på tribunen etter karrierehøydepunktet.

Erling Braut Haaland kysset Isabell.

Det sa smask også da Alexander Sørloth møtte sin Lena.

En eksplosjon av lettelse og lykke skylte gjennom det norske VM-laget. Det endte med at hele troppen – med Martin Ødegaard med stortrommen – rodde med den norske fansen.

– Jeg var helt ferdig. De siste ti minuttene var de ti lengste minuttene i livet mitt, tror jeg, svarte Solbakken etter kampen – før han begynte å snakke om spillernes kramper.

Anniken Solbakken har vært på plass i Norges to første VM-kamper, men mannen sin fikk hun ikke møte før etter seieren mot Irak.

Da åpnet det seg et vindu hvor spillere, trener og ledere kunne møte familiene sine. Da Norge sist deltok i VM – i 1998 – bodde landslagssjef Egil Olsen med kone og datteren i den norske VM-leiren.

Men det var uaktuelt for Solbakken å gjøre det samme i USA.

– Likt for alle, sa han da VG besøkte paret i Hamar før VM.

Fredag kan Anniken (51) og Ståle Solbakken (58) feire 27. års bryllupsdag. Den blir sterkt preget av Norges siste gruppespillkamp mot Frankrike i Boston.

1999: Etter å ha giftet seg med Anniken dirigerte ikke Ståle et fotballag, men janitsjarfestivalen på Hamar.

Paret fikk sitt første barn Sondre for 29 år siden. Så kom Markus (25) og senere Ida (21).

Solbakken og kona ble oppmerksomme på hver andre da han entret toppfotballen i HamKam på 1990-tallet. Kamma-profilen gikk på lærerskolen i Hamar med Annikens søster Kristin.

Hun er fortsatt gift med Solbakkens gode kompis fra HamKam, Stein Arne Ingelstad.

Ifølge Dan Hammers autoriserte biografi «Ståle» lovte Solbakken sin nåværende svoger et par fotballsko av høy kvalitet om han klarte å skaffe ham kontakt med Anniken.

– Det stemmer, det. Han fikk skoene, smiler Solbakken.

Men kona bestrider sjekkehistorien. Hun tok utdannelse som barnevernspedagog på Lillehammer, og mener det var hun som ringte Ståle etter en diskusjon med en studievenninne om hun hadde noe ugjort i livet.

Anniken kjente at kjemien stemte veldig med Ståle, og grep telefonen.

– Jeg tror det var et veddemål enn at Stein Arne hadde gjort en så voldsom innsats, smiler hun av den gamle historien.

I hvert fall ble det en veldig lang telefonsamtale. Landslagssjefen var noe nær komplett Liverpool-avhengig på den tiden. Men den kvelden droppet han Liverpools kamp.

– Det stemmer, bekrefter han.

Landslagets team administrator, Are Hokstad, vokste opp med Anniken Solbakken i Nannestad. De to kjenner hverandre godt og tar seg av treneren fra to forskjellige sider.

HJEMMEBANE: Anniken og Ståle Solbakken hjemme på Hamar.

– Vi har delt omsorg. Jeg passer på Ståle, så er det Are Hokstad som passer på landslagssjefen, ler hun.

Anniken Solbakken ble rørt da Ståle Solbakken ble kåret til Årets trener på idrettsgallaen i januar.

– Jeg tror at Ståle hadde vært en god fotballtrener uansett, men jeg tror jeg bidrar til at han får flere gode dager. Så ydmyk kan jeg være, sa hun til VG.

– Ståle er litt sånn at hvis noe kan gå galt, så kan han holde fast på de tankene ganske lenge. Han mener han er realist og ikke pessimist. Jeg er nok veldig positivt skrudd sammen. Jeg tror ting går bra inntil det motsatte er bevist. Han er litt andre veien, sier hun til VG.

– Er du direkte med ham også når det gjelder fotball?

– Det kan jeg være. Men jeg kan jo ikke noe om fotball. Det vil være det samme som om Ståle skulle ment noe om klær og sminke. Selve spillet mener jeg ikke noe om. Men folk og ting rundt kan jeg mene noe om, beskriver hun.

https://@vgno/vgtv-stories?playlistId=A4fQFZ4qrqz3wCSSHlEyEFWOarrow-outward-link

Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no