Penger er viktigst.
Forrige uke trakk jeg meg fra skattekommisjonen. På lederplass kaller Aftenposten dette for tåpelig oppførsel, og at det viser at «posering er viktigst» for Rødt. Det stemmer ikke.
Avisen mener jeg heller burde skrevet mine egne mindretallsmerknader for å få frem mitt syn. Det hadde imidlertid neppe resultert i å sette fordelingseffekten av kommisjonens forslag på dagsordenen i like stor grad. Jeg ville også tydeliggjøre at jeg ikke stiller meg bak arbeidet som er gjort.
«Målet med å sette ned en kommisjon er å finne ut om det er mulig å bli enige om noe på tvers av skarpe skillelinjer», skriver lederskribenten. Jeg prøvde.
Hvis høyresiden faktisk mener at formuesskatten er en særskilt problematisk skatt, og de faktisk var opptatt av stabilitet for næringslivet, burde de være åpne for skattevekslinger. Man kunne sett på økt skatt på næringseiendommer, arveskatt på store formuer, endringer i fritaksmetoden eller justeringer i næringsbeskatningen. Det skjedde imidlertid ikke.
Det er ikke bare venstresiden som er mot å redusere skattene for de aller rikeste. En rekke undersøkelser viser at det er bred oppslutning i den norske befolkningen om et progressivt skattesystem. Vi vil at de som tjener mye, skal skatte en større andel av inntekten sin enn de som tjener lite. For 99 prosent av befolkningen er det også sånn, men ikke for den rikeste prosenten. De betaler en mindre andel i skatt enn det vanlige lønnsmottagere gjør. Det er urettferdig, og bryter både med skatteevneprinsippet og folkeviljen.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no







