«Om bare seks år er det flere eldre enn unge her i landet.»
Nyheten om at det i 2032 vil være flere over 65 år enn under 20, ble slått stort opp. Som noe bekymringsfullt. Et problem.
Det er det evinnelige gnålet om at vi mangler sykehjemsplasser. Hender til å ta seg av dem som trenger hjelp.
Det er viktig nok det. Men den debatten har vi hatt så lenge vi har hatt TV-debatter her i landet. For våre folkevalgte på Stortinget er ikke i stand til å ta de nødvendige grepene.
«Fjortiser» på Stortinget
Å tro at dette skal bli bedre, er å lure seg selv fordi Stortinget består av altfor mange jeg kaller fjortiser. Snittalderen i stortingssalen er 45 år. Et av verdens yngste parlamenter. Dette er et større problem enn de få representantene over 60.
Det er mye gærent med USA. Der har de ingen øvre grense for hvor gamle politikerne kan være. Noe som kan gi seg bisarre utslag i Kongressen, der snittalderen er 65 – 20 år mer enn i Norge. En tredjedel av de hundre senatorene er over 70.
Men amerikanerne har noe jeg synes er fornuftig. Du kan ikke velges til Representanthuset i Kongressen før du er 25. En senator må være 30. En president 35.
Her opplever vi at noen nærmest går rett fra russetiden til stortingssalen
Her opplever vi at noen nærmest går rett fra russetiden til stortingssalen. De får et enormt ansvar før de er tørre bak øra. Det er ikke rart vi har politikere som ikke er i stand til å løse problemene i eldreomsorgen. Det interesserer dem ikke annet enn i valgkamper. Da bruker de store ord i håp om å kapre de eldres stemmer.
Hvor er eldrepolitikerne?
Men vi har ikke hatt en skikkelig eldrepolitiker på Stortinget siden Frps John Alvheim, som døde i 2005. Som leder av sosialkomiteen var han en hardtslående vaktbikkje for eldreomsorgen. Høylytt og kompromissløs. Det er rart ingen har tatt opp arven etter ham.
Støre-regjeringen la ned Eldreombudet. Det sier alt om hvor høyt regjeringen prioriterer eldreomsorgen. Det var snakk om noen få årsverk. Kostet noen få millioner i året. Regjeringen frasa seg dermed ansvaret for de eldres rettigheter. De fjernet vaktbikkja med et pennestrøk. Overlot ansvaret til kommunene. En skam.
Erfaring er det viktigste vi tar med oss gjennom livet. Uansett hvordan vi lever. Uansett hva vi driver med. Erfaring er det som gjør forskjellen. Jo eldre du blir, desto mer erfaring får du. Ingen har mer erfaring enn de eldre. Det er rart samfunnet ikke verdsetter det høyere. Ser på de eldre som den store ressursen de i virkeligheten er.
La folk stå lenger i jobb
Vi mangler kvalifisert arbeidskraft. Et problem som bare blir større. Hvorfor gjør vi da ikke mer for at folk skal kunne jobbe lenger hvis de selv ønsker det?
Det er fint at de som føler for det, kan pensjonere seg etter et langt arbeidsliv. Men det er ikke fint at staten har bestemt at de som gjerne vil fortsette i jobben, er for gamle når de er 67, 70 eller i beste fall 72 år. Det er mange av dem. Mange av dem som er heldige med god helse både fysisk og mentalt. Det er mange av dem som fullt ut er i stand til å fortsette i jobben i mange år til.
Sir David Attenborough, legenden i BBC som i en menneskealder har laget verdens beste naturprogrammer på TV, ble nylig 100 år. Han er fortsatt aktiv. Han har laget noen av sine beste programmer etter at han ble 90.
Sir David Attenborough ble nylig 100 år. Han er fortsatt aktiv.
En annen legende, amerikaneren Mike Wallace, var etter min mening den beste og mest skarpskodde intervjueren du kan tenke deg. Han gjorde seg bemerket i det like legendariske «60 Minutes» på CBS helt til han ble 90.
Jeg måtte slutte som 67-åring
Selv har jeg en god venn i Washington. Han er 83 og fortsatt i jobb. Og som han sier: Jobben er jo en viktig del av livet mitt.
Sånt er utenkelig i Norge. Og det er synd. Unntakene er de som driver sin egen virksomhet. Som en Olav Thon. Og det finnes mange flere eiere i det private næringsliv som fortsetter til langt over pensjonsalder.
Personlig har jeg vært så heldig å få fortsette som debattleder, konferansier og medierådgiver etter at jeg måtte slutte i TV 2 som 67-åring. Hadde gått på veggen uten de mulighetene jeg fikk etterpå.
En ekspert på aldring har sagt at det ikke er noe som skiller oss mennesker mer fra hverandre enn måten vi eldes på. Kanskje er det på tide at vi tar dette innover oss og gjør noe med det. La oss surfe på eldrebølgen. Alle som kan. Da blir den også noe positivt.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no



