Det amerikanske angrepet i området rundt Hormuzstredet lørdag, var en gjengjeldelse for brudd på våpenhvilen mellom USA og Iran, ifølge USAs president Donald Trump.
Lørdag gjennomførte det amerikanske militæret nye angrep i området rundt Hormuzstredet. På Truth Social skriver Trump angrepet er et svar på at Iran nok en gang har brutt våpenhvilen.
– Det er fullt mulig at de aldri vil lære. Det kan komme et punkt der vi ikke lenger er i stand til å være rimelige, og vil bli tvunget til militært å fullføre jobben vi svært vellykket startet, skriver presidenten og fortetter:
– Hvis det skjer, vil Den islamske republikken Iran ikke lenger eksistere.
Tankskip truffet
– Iran fikk en mulighet til å overholde våpenhvileavtalen, men valgte ikke å gjøre det, skriver den amerikanske sentralkommandoen (Centcom)
De viser til at et tankskip i Hormuzstredet lørdag ble truffet av et prosjektil.
De opplyser at angrepene var rettet mot iransk militær overvåking, kommunikasjonssystemer, luftvernanlegg og dronelagre.
Anklager hverandre
Det opplyses ikke hvor angrepene har funnet sted, men den statlige iranske kringkasteren Irib melder om eksplosjoner nær byen Sirik, og at prosjektiler har truffet et kommunikasjonstårn.
Det skal også ha blitt hørt eksplosjoner ved Qeshm.
Begge parter anklager hverandre for å ha brutt avtalen som ble inngått for to uker siden for å avslutte den fire måneder lange konflikten.
– Vold vil bli møtt med vold
Også fredag utførte landene angrep mot hverandre. Irans revolusjonsgarde hevdet natt til lørdag at de hadde angrepet amerikanske mål i Persiabukta.
Angrepet var et svar på de amerikanske angrepene fredag – som var en gjengjeldelse for et angrep mot et konteinerskip som seilte ut av Persiabukta gjennom Hormuzstredet dagen før.
Før Iran hevdet at de hadde gjennomført angrep lørdag, advarte USAs visepresident J.D. Vance landet mot å gjennomføre nye angrep.
– De har undertegnet en våpenhvileavtale. Vi har overholdt den. Dersom de har innvendinger mot hvordan avtalen blir håndtert, kan de ta opp telefonen, skrev Vance på X og la til:
– Men vold vil bli møtt med vold.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no





