Amerikanske styrker gikk til angrep mot militære mål rundt Hormuzstredet. Iran svarte med å angripe amerikanske baser i Kuwait og Bahrain.
På Truth Social skriver Trump at deres angrep var et svar på at Iran nok en gang har brutt våpenhvilen. USA viser til at et tankskip i Hormuzstredet lørdag ble truffet av et prosjektil.
– Det er fullt mulig at de aldri vil lære. Det kan komme et punkt der vi ikke lenger er i stand til å være rimelige og vil bli tvunget til å fullføre jobben vi svært vellykket startet, militært, skriver presidenten og fortsetter:
– Hvis det skjer, vil Den islamske republikken Iran ikke lenger eksistere.
Anklager hverandre
Iran opplyser at angrepene rammet flere overvåkings- og etterretningsanlegg langs landets sørlige kyst.
De kaller angrepene et brudd på den midlertidige avtalen som skal avslutte den fire måneder lange krigen mellom de to landene.
– Disse brutale angrepene viser at USA ikke tillegger sine forpliktelser den minste verdi eller troverdighet, og at løftebrudd er en del av landets natur, heter det i en uttalelse fra landets utenriksdepartement.
Begge parter anklager hverandre for å ha brutt avtalen som ble inngått for to uker siden for å avslutte den fire måneder lange konflikten.
– Vil oppleve et helvete
Irans revolusjonsgarde sier i en uttalelse at brudd på våpenhvilen er i strid med Islamabad-avtalen og vil føre til stans i alle diplomatiske prosesser.
Samtidig varsler de «et knusende svar» på ytterligere amerikanske angrep.
– Amerikanske baser i regionen vil oppleve et helvete i de kommende dagene.
– Vil oppleve et helvete
Iran svarte på det amerikanske angrepet med et luftangrep med missiler og droner mot amerikanske militæranlegg i Kuwait og Bahrain.
Bahrains utenriksdepartement fordømmer angrepet og kaller det «en åpenbar trussel mot sikkerheten til borgere og innbyggere».
Det har ikke kommet meldinger om skader.
– Vold vil bli møtt med vold
De siste dagene har landene utført angrep mot hverandre. Irans revolusjonsgarde hevdet natt til lørdag at de hadde angrepet amerikanske mål i Persiabukta.
Det angrepet var et svar på de amerikanske angrepene fredag – som igjen var en gjengjeldelse for et angrep mot et konteinerskip som seilte ut av Persiabukta gjennom Hormuzstredet dagen før.
Før Iran gjennomførte angrepet lørdag, advarte USAs visepresident J.D. Vance landet mot å gjennomføre nye angrep.
– De har undertegnet en våpenhvileavtale. Vi har overholdt den. Dersom de har innvendinger mot hvordan avtalen blir håndtert, kan de ta opp telefonen, skrev Vance på X og la til:
– Men vold vil bli møtt med vold.
Disclaimer : This story is auto aggregated by a computer programme and has not been created or edited by DOWNTHENEWS. Publisher: aftenposten.no





